вторник, 20 декабря 2011 г.

Урок української мови


Фокша О.В. 
                студентка групи УА – 5
                                         Севастопольського міського
                                       гуманітарного університету

                           Науковий керівник:
                                      Попова Олена Анатоліївна

                                         Керівник від бази практики:
Сновида Ала Ярославівна


Конспект уроку української мови

Тема уроку. Ступені порівняння прислівників.

Культурознавча тема. Для чого потрібен потрібен кондиціонер.

Урок проведено  9 грудня 2011 року у 7-а класі гімназія №24
Мета уроку:
пояснити значення й особливості творення простої та складної форм вищого і найвищого ступенів порівняння прислівників, формувати вміння розпізнавати, розрізняти й утворювати форми ступенів порівняння прислівників, правильно вживати їх у мовленні;
розвивати спостережливість, увагу, логічне й образне мислення;
виховувати інтерес до вивчення української мови.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу
 Підручник:  Бондаренко Н. В., Ярмолюк А. В. Українська мова: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Освіта, 2006. – 240 с.

Обладнання: комп’ютер, проектор.
Основні методи і прийоми: робота з підручником,слово вчителя, бесіда, пояснення вчителя, робота з ТЗН,тренувальні вправи, творча робота.

Структурно-композиційна схема уроку
І. Організація класу на роботу
·        створення психологічного настрою;
·        перевірка готовності учнів до уроку;
·        створення емоційної атмосфери уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота з підручником
Читання тексту
Бесіда за текстом
Робота з презентацією
- повторенні відомостей про прислівник з опорою на матеріалі презентації
Словникова робота
ІV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителем матеріалу  з опорою на матеріалі презентації
Виконання тренувальних вправ з опорою на матеріалі презентації
V. Закріплення вивченого матеріалу
Виконання вправи на редагування з опорою на матеріалі презентації
Робота в групах
Творча робота
VІ.   Визначення домашнього завдання, підсумок уроку .

Хід уроку

І. Організація класу на роботу  (1 хв).
Доброго дня! Я рада вас бачити на уроці української мови. 
Сьогодні на уроці ми з вами відчуємо себе маркетологами.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (1 хв).
Уявіть, що рекламне агентство  «Мрія» запросило нас на роботу. Бо агентству потрібні спеціалісти, що володіють українською мовою. Ми з вами володіємо мовою? Тоді, вперед, на зустріч новій професії.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.(15хв.)
Щоб створити рекламу, по перше потрібно ознайомитись із предметом рекламування. На 106 ст. підручника впр.226 допоможе нам з цим завданням.
·                    Робота з підручником
-                     Читання тексту
-                     Бесіда за текстом
Отже, ми тепер знаємо що будемо рекламувати і навіщо це потрібно. Але, чи готові ви до написання реклами? Для того, щоб писати, треба гарно володіти мовою. На уроках української мови ми вдосконалюємо наше мовлення.
Згадайте, яку важливу тему ми почали вивчати на минулому уроці? Отже, давайте продемонструємо керівництву агентства наші знання.

·                    Робота з презентацією
- повторення відомостей про прислівник з опорою на матеріал презентації
Ми переконали керівництво у наших знаннях. Але давайте, повернемось до нашого тексту.
·                    Словникова робота
Знайдіть, будь ласка, максимальну кількість прислівників у тексті. Назвіть їх розряди за значенням.
Зверніть увагу на виділені прислівники. Як ви вважаєте, навіщо їх виділили?
Вони не схожі на ті, що ми вивчали раніше. Значить нам бракує знань для написання реклами. Отже ці прислівники стають темою нашого сьогоднішнього уроку.
·                    Повідомлення теми і мети уроку (Слайд 7)
Відкрийте будь ласка зошити і запишіть :
Девяте грудня.
Класна робота
Ступені порівняння прислівників
ІV. Вивчення нового матеріалу (15хв.)
·                    Бесіда
Чи зустрічалися ми раніше із ступенями порівняння під час вивчення інших частин мови? (Прикметник)
Чи всі прикметники можуть утворювати ступені порівняння?(Тільки якісні)
Які ступені порівняння прикметників ви знаєте? (Вищий ступінь:проста, складна та найвищий ступінь(складна))
А що про це нам говорить підручник? Давайте дізнаємось це на ст.106.
·                    Пояснення вчителем матеріалу  з опорою на матеріалі презентації (Слайд7-10)

Отже, подібно до прикметників, прислівники можуть утворювати ступені порівняння. Як і прикметники можуть утворювати вищий і найвищий ступінь порівняння. Давайте прослідкуємо як утворюються ступені порівняння прислівників.
Проста форма вищого ступеня утворюється за допомогою суфіксів –ше, -іше (Мало - менше, часто - частіше);
 складена за допомогою слів: значно, (на) багато, куди, ще, трохи ( Глибоко - значно глибше, (на)багато глибше, куди глибше, ще глибше, трохи глибше) та слів більш/менш(Більш/менш тепло, Але! Тепліше) (Слайд 9)
Найвищий ступінь утворюється за допомогою префікса най- від прислівників простої форми вищого ступеня; для підсилення можуть уживатися префікси як-, що- (Тугіше – найтугіше, якнайтугіше; Краще- найкраще, щонайкраще), також за допомогою слів найбільш/найменш (Найбільш/найменш докладно. Але! Докладніше) (Слайд 10).
-                     Завдання до учнів: Від поданих прислівників утворити форми вищого і найвищого ступенів (Слайд 11).
Переконливо - переконливіше - найпереконливіше
Важко – важче - найважче
Близько – ближче - найближче
Міцно – міцніше - найміцніше
Легко – легше - найлегше
Завзято - завзятіше - найзавзятіше
Натхненно – натхненніше - найнатхненніше
Широко – ширше - найширше

Зверніть увагу на слова з підкресленими суфіксами. Скажіть будь ласка, що відбулося в цих словах при утворенні ступені порівняння ?
(У словах легко, широко випав суфікс –к- , а у словах важко, близько – відбулася зміна приголосних).
Давайте перевіримо чи правильно ми вважаємо. (Слайд 12)
(На слайді пропущені слова. Учні називають, що на їх думку, пропущено, а вчитель за допомогою тригеру перевіряє учнів.)
Отже, давайте підсумуємо: при творенні вищого ступеня порівняння у деяких прислівниках випадають суфікси -к-, -ок-, -ек- (легко-легше) і відбувається зміна приголосних [ж], [з’]+ [ш] à [жч]: важко-важче.
-                     Завдання до учнів: Утворити від поданих прислівників і записати прислівники вищого й найвищого ступенів порівняння. (Слайд 13)
Глибоко-глибше - найглибше, швидко – швидше - найшвидше , дорого – дорожче - найдорожче, важко – важче - найважче, добре – краще - найкраще, весело – веселіше - найвеселіше, цікаво – цікавіше - найцікавіше, серйозно – серйозніше - найсерйозніше, повільно – повільніше - найповільніше, голосно – голосніше - найголосніше, мало – менше - найменше.
Від яких слів виникли труднощі утворити ступені порівняння?( Від слів добре, мало.)
Це особливі слова. Вони утворюються від іншого кореня. Спробуйте утворити ступені порівняння від цих слів: добре, погано, багато, мало. (Слайд 14)
А тепер, перевіримо себе (Слайд 15) Запишіть, будь ласка, у зошити ці слова із утвореними до них ступенями порівняння.
Добре – краще – найкраще
Погано – гірше – найгірше
Багато – більше – найбільше
Мало – менше – найменше

V. Закріплення вивченого матеріалу (10хв.)
·                    Бесіда
Отже, що ми можемо сказати про ступені порівняння прислівників?
1)                 Ступені порівняння прислівників утворюються подібно до прикметників;
2)                 Ступені порівняння можуть мати прислівники утворювані тільки від якісних прикметників.
3)                 Мають вищий і найвищий ступінь.
4)                 Проста форма вищого ступеня утворюється за допомогою суфіксів –ше, -іше (Мало - менше, часто - частіше);
5)                  складена за допомогою слів: значно, (на) багато, куди, ще, трохи ( Глибоко - значно глибше, (на)багато глибше, куди глибше, ще глибше, трохи глибше) та слів більш/менш(Більш/менш тепло, Але! Тепліше).
6)                 Найвищий ступінь утворюється за допомогою префікса най- від прислівників простої форми вищого ступеня; для підсилення можуть уживатися префікси як-, що- (Тугіше – найтугіше, якнайтугіше; Краще- найкраще, щонайкраще), також за допомогою слів найбільш/найменш (Найбільш/найменш докладно. Але! Докладніше).
7)                 При творенні вищого ступеня порівняння у деяких прислівниках випадають суфікси -к-, -ок-, -ек- (легко-легше) і відбувається зміна приголосних [ж], [з’]+ [ш] à [жч]: важко-важче.
8)                 Існують, прислівники утворені від іншого кореня: добре, погано, багато, мало.

Отже, ми плідно попрацювали із матеріалом. Але, перед тим як написати рекламу, нам потрібно виправити помилки попередніх маркетологів. (Слайд 16)
(Дивлячись на слайд з текстом реклами, учні ,усно, виправляють помилки).

Тепер ми дійсно готові для написання реклами. Давайте зясуємо для себе, які прислівники допоможуть нам у цій справі.( Учні називають прислівники, вчитель записує їх на дошці).
Отже, ви ділитесь за рядами на три команди. В кожній команді є група тих, хто пише рекламу - 4 особи, малюють логотип – 4 особи, пише салоган - 4 особи. Реклама повинна включати якомога більше прислівників у різних ступенях порівняння.

·                    Творча робота
Кожна група з команди обирає представника, який буде захищатись біля дошки. Отже, від команди 3 представники.
(Учні захищають свої роботи. Потім всім класом розбирають зроблені помилки).

VI. Підсумок уроку (2хв.)
·                    Підсумкова бесіда.
-                     Чи дізнались ми сьогодні на уроці чого нового?
-                     Чи зосталось, що-небудь незрозумілим?
-                     Чи сподобалась вам робота маркетолога?

VII. Домашнє завдання
Вивчити правила с 108-109,виконати вправу 239 с. 110 підручника письмово.
VIII. Оцінювання.(1хв.)



ДОДАТОК А
оформлення дошки

Дев’яте грудня.
Класна робота

ДОДАТОК Б
Слайди презентації

ДОДАТОК В
Оформлення сторінки учнівського зошита


Дев’яте грудня.
Класна робота
Ступені порівняння прислівників
Мало - менше, часто - частіше
Глибоко - значно глибше, (на)багато глибше, куди глибше, ще глибше, трохи глибше
Більш/менш тепло, Але! Тепліше
Тугіше – найтугіше, якнайтугіше; Краще- найкраще, щонайкраще
Найбільш/найменш докладно. Але! Докладніше

№1 Утворити від поданих прислівників і записати прислівники вищого й найвищого ступенів порівняння.
Глибоко-глибше - найглибше, швидко – швидше - найшвидше , дорого – дорожче - найдорожче, важко – важче - найважче, добре – краще - найкраще, весело – веселіше - найвеселіше, цікаво – цікавіше - найцікавіше, серйозно – серйозніше - найсерйозніше, повільно – повільніше - найповільніше, голосно – голосніше - найголосніше, мало – менше - найменше.

Добре – краще – найкраще
Погано – гірше – найгірше
Багато – більше – найбільше
Мало – менше – найменше

Комментариев нет:

Отправить комментарий